05 april 2015

Baka med choklad och björnbär


Jag förberedde en dessert till Påskaftonens knytkalas hos goda vänner. 
Hittade ett recept i senaste numret av BAKA-tidningen straxt innan påsk. Eftersom jag är barnsligt förtjust i just choklad, så var valet inte svårt. Jag gör en björnbärsfylld chokladtryffelpaj!! Tänkte mig att få till en variant som känns frisk och även ska innehålla lite syra.



Hittar en påse frysta björnbär och kokar ihop till en kompott som få svalna av.
Den ska jag sedan lägga i pajskalet innan jag häller över chokladtryffeln. Enligt receptet ska pajen dekoreras med färska bär och det är minsann inte lätt att hitta i vår lilla bybutik. Några korgar med Physalis, det ger en bra färgkombination. Torkade Gojibär som tillsammans med Physalisen lyser upp lite mot den mörka chokladen, det kan bli bra.

Receptet på pajdegen och tryffelsmeten kommer här:

Björnbärsfylld Chokladtryffelpaj

Pajdeg (form med diameter 26 cm och löstagbar kant)
150 g vetemjöl
150 g smör
25 g florsocker
20 g kakao
1 äggula
2 tsk kallt vatten
Nyp ihop vetemjöl och smör till en grynig massa i en bunke
tillsätt florsocker, kakao och sist äggulan och vattnet.
Tryck ut degen i formen, nagga i botten och ställ kallt i 30 min.
Värm ugnen till 200 grader under tiden.
Grädda pajskalet i ca 10 min och låt det svalna.
--------------
Under tiden:
Smält 2 dl frysta björnbär med lite syltsocker i en kastrull. 
Låt svalna

Tryffel:
300 g mörk choklad hackas fint
2½ dl kokas upp i en kastrull tillsammans med
75 g socker
Ta kastrullen från plattan och rör ner den hackade chokladen
Rör till chokladen har smält och klicka i
50 g rumsvarmt smör
-----------------------
Bred ut björnbärsmoset på pajskalet
Häll över tryffelsmeten så att hela skalet täcks.
Dekorera med gojibär innan tryffeln stelnat
Ställ pajen kallt över natten för att stelna

Dekorera eventuellt med mer bär och siktat florsocker innan servering tillsammans med vispad grädde



Var så goda!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar