14 april 2012

Surdegens dag - hurra - hurra!


Helgens Hårda surdegsbröd!


Ingen surdegsdag utan surdegsgrund och jag väljer rågen i dag.
Härligt sprött knäckebröd ska det bli.
Brödinstitutet ligger bakom surdegsdagen i dag och menar bland annat:
-"
Surdegen utvecklar brödets arom och konsistens, håller brödet färskt längre samt ökar upptaget av vitaminer och mineraler. Surdeg ger även ett bröd med lägre GI. Många väljer att äta surdegsbröd för att det är gott och nyttig". Sånt gillar alla surdegsnördar att höra :)

I det recept jag valt ingår kornmalt. Malten framställs av blötlagda kornkärnor som fått gro och som har en hög enzymaktivitet som hjälper till med jäsprocessen. Brödet får också en lite sötare smak.

Tack vare malten är den här degen seg och lätt att kavla tunn.
Här kommer receptet på
HELGENS HÅRDA SURDEGSBRÖD
5 dl ljummet vatten
10 g färsk jäst
350 g rågmjöl
350 g specialvete
20 g salt
10 g kornmalt (det här är köpt hos Saltå Kvarn)
100 g surdegsgrund av råg
1 dl hela linfrö
2 dl oskalade sesamfrön
valfria kryddor att kavla in i ytan innan gräddning (ex.timjan, rosmarin)
bakplåtspapper
--------------
Blanda alla ingredienser utom salt
Kör i degblandaren i 10 min på låg hastighet
Tillsätt saltet och kör ytterligare 5 min
Låt degen vila i t ex. plastlåda med lock i ca 20 min
Dela i två delar på bakbordet. Kavla ut varje del så tunt som möjligt på mjölat bakbord.
Forma större runda kakor eller sporra ut mindre bitar direkt på bakplåtspapper.
Strö på kryddor eller frön och kavla fast dem i degen.
NAGGA med en gaffel!

Låt jäsa 20 min under duk och grädda i 175 - 200 grader i ca 20 min till de fått färg.
Lufta några gånger genom att öppna ugnsluckan. jag använde varmluftsugn och två plåtar samtidigt vilket tog något längre tid (25 min).
Låt torka på eftervärme med luckan på glänt!

God SURDEGSDAG på er!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar