29 juli 2014

Clafoutis med egna körsbär


Högsommaren är här med bär och frukt som börjar mogna. Jag tror det är första gången vi har så mycket surkörsbär eller skuggmorell, som de också heter. Så pass att jag och Biodlarn går och funderar på något lämpligt recept.


Varje år är det en tävling mellan oss och trastflockarna i omgivningen. Vem ska hinna först?
Oftast vinner trastarna som på enad front landar i de träd och buskar där de lyser rödast. Haha i år hann JAG först! En dryg liter kanske inte låter så mycket, men jämför jag med tidigare års fyra fem bär så är det här mycket.


Sylt, saft eller någon sorts bakverk? Den här mojängen är enastående när det gäller att få ut kärnorna ur bären. Bäret i den lilla hållaren och ett lätt tryck på skaftet så skär plåtbiten genom bäret och kärnan faller ut. Annars hade jag nog inte varit färdig än.


Hittar ett recept på en lämplig kaka i mina samlingar. En CLAFOUTIS där jag byter ut plommon mot körsbär i stället.


Här kommer receptet
CLAFOUTIS MED SURKÖRSBÄR
2 dl urkärnade surkörsbär
1 msk smör till formen ( rund springform 22cm diam)
1 citron ( rivet skal)
100 g mandelmjöl
4 ägg
120 g florsocker
20 g mörkt muscovadosocker
100 g rumsvarmt smör
150 g vispgrädde (1 1/2 dl)
60 g vetemjöl
1 tsk vaniljsocker
6 g stött kardemumma  (2 tsk)
1/2 tsk salt
__________________
Sätt ugnen på 180 grader
Kärna ur körsbären
Smörj formen
Skrubba och riv skalet av citronen 
Vispa ägg och socker pösigt
Blanda ner smör, grädde och citronskal
Vänd försiktigt ner mandel- och vetemjölet, vaniljsocker, kardemumma och salt
Rör till en jämn smet. Fyll formen och fördela körsbären jämnt över kakan
Grädda mitt i ugnen ca 30 - 35 min tills kakan fått fin färg och smeten stannat.
Låt kakan svalna. Pudra över med florsocker och dekorera. Servera med grädde eller glass!


Bonusbär: resten av körsbären blandade jag i en kastrull med hackad färsk ingefära och syltsocker.
Kokade ihop 5-6 min och fyllde på burk. Lite frukostsylt 

1 kommentar:

  1. Se där! Hur smakade den? Jag har en påse mandelmjöl som jag måste använda upp så det får nog bli en clafouti!

    SvaraRadera