01 september 2013

Frön


Går en tur runt min egen täppa och letar, nu när i stort sett allt är överblommat. Hittar olika vackra konstverk. Alliumen med sin fröställning där en liten "blomkopp" är en boning för varje frö. Jag pillar försiktigt ut några små svarta klot och sprider i andra rabatter.

Mot öster i den skuggiga rabatten där Aklejrutan självsått sig, vippar kronorna så glatt med hängande kapslar. Även de fröätande småfåglarna visar sig allt oftare nu mitt i sensommaren. Intresset för trädgårdens växter är inte att undra på.


På solsidan däremot, ståtar Krollilja och Mose brinnande buske, som döljer sina frön väl i vackert färgsatta frökapslar.


I början av veckan tog även jag tillfället att använda lite frön, mandlar och nötter i mitt bakande. Inte från den egna trädgården, utan inhandlade speciellt för ändamålet. Att bjuda arbetskamraterna på fika när man får barnbarn är numera en tradition. Jag dubblar satsen för att fira vår två nya småprinsar.
Här bjuder jag alla som vill på receptet på en härlig "Tvilling Toscapaj"


Tvilling Tosca

En toscapaj med mandel, nötter och frön av olika slag. Den innehåller ekologisk sötmandel, hasselnötter, valnötter, pumpa och solroskärnor. Bakas dagen innan den ska serveras. Kan också frysas dagen efter.



Pajdeg

3 dl vetemjöl

2 msk råsocker

100 g smör

2 msk kallt vatten

Fyllning
150 g sötmandel
100 g hasselnötter
75 g valnötter
75 g blandade kärnor (pumpa. solros)
(Sammanlagt 400 g nötter, mandlar och kärnor)

Toscasmet
2 ¼ dl strösocker
2 ½ msk ljus sirap
125 g smör
2 ½ msk mjölk
2½ msk vetemjöl


Blanda samman alla ingredienser till pajskalet i en matberedare.

Låt den vila inplastad 1 tim i kylskåp

Rosta nötter och mandlar under tiden i 200º ca 10-12 min. Håll koll så att det inte bränns och rör om då och då. Gnugga av skalet på nötterna mellan handflatorna. Ställ åt sidan.

Kavla ut pajdegen och täck en form med löstagbara kanter ca 24 cm Ø

Ställ i kylen ca 30 min.

Grädda pajskalet i 12-15 min utan fyllning



Gör toscasmeten under tiden

Blanda under tiden ihop alla ingredienser till toscasmeten i en kastrull.

Låt sjuda INTE koka på svag värme tills allt smält samman. Ta kastrullen från plattan.

Blanda ner alla nötter och kärnor i toscan och rör om

Fördela i det förgräddade skalet och

Grädda ytterligare ca 15 min på 200º till pajen fått en gyllenbrun färg.



Skär inte i pajen förrän nästa dag!  Kan serveras med färska bär
NJUT!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar