20 december 2015

Kvittenmarmelad innan jul


Tre Kvitten har legat ett tag och väntat på att bli till sylt eller marmelad. En frukt som jag inte har någon erfarenhet av att använda. Men det finns gott om recept på hur man gör gelé, sylt och marmelad av frukten. Kvitten innehåller mycket pektin vilket gör den utmärkt att använda på de sättet. Den är stenhård även som mogen och passar inte alls att äta rå.


Jag valde ett enkelt recept med socker, citron och kardemumma som smaksättning.
Eftersom frukten är så hård behöver den flera tillimmar i kastrullen innan bitarna är mjuka.


Efter en timme på svag värme .......


Efter två timmar börjar bitarna falla sönder lite och lagen blir simmig. Nu är det dags att mixa allt och hälla på burkar, på med lock därefter hettas upp i 100 grader under 5 minuter


Satsen gav 3 1/2 burk marmeladsylt som jag hoppas passar till skinkan eller revbenspjäll till julbordet!!

RECEPT
3 stora kvitten ( delas, skalas och kärnas ur)
Delas i mindre bitar och täcks ned vatten i en kastrull
5 dl socker
1 citron ( saften)
1 tsk eller mer av hel kardemumma 
Nästa gång ska jag blanda i färsk ingefära också!!!!

Kokas på svag värme under lock i ca 2-3 timmar, tills frukten börjar bli rödfärgad.
Jag mixade allt och fyllde sedan på rena burkar som hermetiserades i 100 graders ugn i 5 min

Lycka till!!

1 kommentar: