12 september 2014

Översvämning


Inte är det konstigt att en smått stressig känsla kryper under skinnet. Som jag har längtat till skördetiden och drömt om allt jag ska hinna göra. En ständig kamp med tiden och mörkret som kommer tidigare för var dag.


Trädgården är full av de vackraste äpplen, både ätliga och oätliga. Men nu finns chansen att lära sig vilka sorter som är värda att använda och hur de fungerar i olika recept.


En väldigt knepig sort som spricker på trädet, ruttnar inifrån långt innan det är moget.


Redan förra helgen satte jag igång planerna för att koka äppelchutney. Letade recept, jämförde, letade igen och bestämde mig slutligen för att låta mig inspireras av Anna Bergenströms recept i "Nya Annas mat". 


Det blir mycket hackande men lite skalande och det känns bra. Jag byter ut aprikoser mot tranbär och tredubblar receptet på en gång. Förbereder glasburkar med lock och en stor tjockbottnad gryta.

Så här gick det till att göra 
Äppelchutney med ingefära och tranbär

1,5 kg äpplen klyftas
3 dl färska, frysta eller sockrade tranbär eller mer, mäts upp.
Används sockrade kan man minska på det tillsatta sockret.
3 gula lökar grovhackas
10 soltorkade tomathalvor strimlas
6 tsk salt tillsätts
1,5 kg socker vägs upp
3 msk färsk ingefära skalas och strimlas fint
6 vitlöksklyftor pressas ner i grytan och blandas med övriga ingredienser.
Tillsätt 1,5 tsk nymalen svartpeppar
1 tsk cayennepeppar
Och slutligen
Häll i 3 dl äppelcidervinäger
1,5 kg socker eller mindre ombud använder sockrade tranbär.
Koka upp och håll koll så att det inte bränner vid tills sockret smält.
Koka på svag värme under lock drygt 1 timme


Hälls upp på burkarna och förslut med lock.
Värm ugnen till 100 grader och ställ in burkarna för hermetisering (upphettning och konservering) under 5-6 min
Målet är uppnått och Chutneyn får mogna i burken några veckor innan den är färdig.


Lycka till och ta vara på hösten när den svämmar över av godsaker!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar