28 juni 2011

Sommarjobb


En koloni söta linneor bland stubbarna
En hel del är återkommande året om, medan somligt är extra somrigt.
Semester innebär blommor som blommar, gräs som ska klippas och ogräs som ska rensas.
Där emellan kan en stund av vad som helst inträffa.
Söndagen var en sådan blandad dag.

De mesta av grönsakerna är i jorden nu så det finns chans till en knivudd av ledighet från myllan.
Vilken arbetsplats... På berget där borta planeras för vindsnurror, kanske ser bilden annorlunda ut nästa år.
Denna blandade söndag var mitt uppdrag den dubbla palsernacksraden, som skulle befrias från ogräs. Ett härligt jobb när solen värmer och Torgny Lindgren sommarpratar i öronen.

Inom loppet av några minuter förändrades förutsättningarna.
Regnet smattrar och åskan mullrar i fjärran. Torgny pratar vidare men nu i bilradion.
Rensningen får vänta till en annan dag med någon annan sommarpratare.

Väl hemma tog jag fram ponchon jag stickat på under våren. Några garnstumpar att fästa, sedan i press under fuktiga dukar. I dag ska den lånas ut till Garntomten på Olofsfors Garn och Tyg. Kanske för att inspirera någon som söker sommarjobb. Ett härligt mjukt garn att sticka i "Kitten Mohair".

Halskanten fram
Ett mönster med sirlig enkel kant, hål och något som liknar blad. Helt i min smak. Plagget väger endast drygt 200 gram, men kommer att värma skönt framöver hösten. Men nu är det fortfarande sommar och semester när vad som helst kan hända.
Grönsaksodlaren har dragit till Norge för att under några dagar få semester tillsammans med sonen och hans flickvän. Tanken är att de stora fiskarna ska fångas för att sedan fylla frysar och magar under vintern.

8 kommentarer:

  1. Sitter och söker efter något att sysselsätta mina fingrar med under de mörka höstkvällar som kommer snart.Hittade din helmysiga poncho som du stickat.Har förtvivlat sökt efter mönstret men inte funnit det.Har en önskan om att få kontakt med dej på något sätt. Sticksugen Vivi

    SvaraRadera
  2. Hej Vivi
    Självklart, du kan få ta del av mönstret. Superroligt att sticka och det blir en fin poncho.
    Återkom med din e-postadress så skickar jag. Just nu har jag lånat ut mönstret till en kompis.
    Hör av dig igen
    Maggan

    SvaraRadera
  3. Tack på för hand. Ska nu inköpa lite garn och sedan vänta på lite info. Du får min e-post
    Samt mobil nr.
    backberg.vivi@gmail.com mobil 070-3326643
    Sticksugen Vivi!!!!!

    SvaraRadera
  4. Vilken fin poncho!! Finns det ett mönster att få tag på till denna??

    SvaraRadera
    Svar
    1. Unknown: Återkom med din e-postadress till mig så ska jag se vad jag kan hitta i mina gömmor. Garnet är Kitten Mohair (tror jag i alla fall)

      Radera
  5. Har tittat efter mönster till en poncho och fastnade för din fina. Undrar nu om det möjligtvis kan gå att få tag på mönstret ?
    Tack på förhand i så fall.

    M.V.H Inger
    inger.sarnefalt@hotmail.com

    SvaraRadera
  6. Jätte stilren och snygg poncho. Kan man få köpa mönstret. Ska börja med ett nytt projekt på onsdag.
    MVh
    Marianne
    marianne.aittamaa@gmail.com

    SvaraRadera
  7. skulle vilja ha mönster på denna underbara poncho om det är möjligt. M.V.h yvonne.aberg @ hotmail.com

    SvaraRadera